Sklandus Vilnius: kaip miestas juda ir judės darniau?

Kas yra DJMP?
Darnaus judumo mieste planą, daugiau kaip 1000 puslapių dokumentą, rengė 16 institucijų ir organizacijų, daugybė jose dirbančių specialistų ir ekspertų. Taip pat jame apibendrinti ir plano rengimo susitikimuose bei diskusijose dalyvavusių miestiečių įpročiai, nuomonė, apklausų ir eismo stebėjimo duomenys.

Tad drąsiai galime sakyti, kad prie sklandesnių ir labiau subalansuotų kelionių mieste jau dabar yra prisidėję daugybė vilniečių
Apie ką?

DJMP – realus ilgalaikis tarpusavyje susijusių veiksmų žemėlapis. Juo remiantis jau dabar ir ateityje bus pertvarkomas ir pritaikomas judėjimas, viešosios ir žaliosios erdvės, keliai, takeliai ir aplinkkeliai. Jis apima visas judėjimo mieste ir aplink jį sritis.

Šis planas yra apie judėjimą mieste – transporto priemones, infrastruktūrą bei aplinką, bet svarbiausia – apie žmones ir jų patogumą judėti.
Bendra vizija

Vilniaus miesto savivaldybės vizija iki 2030 m.

Viziją „KELIAUTI VILNIUJE – SMAGU, SAUGU IR PATOGU!“ atspindi 3 esminiai siekiai iki 2030 metų.

  1. Pagerinti keliavimo kokybę, sutrumpinti trukmę, kelionę paversti maloniu potyriu.
  2. Sumažinti kelionių neigiamą poveikį aplinkai.
  3. Sumažinti miesto erdvių perkrovimą automobiliais.
Keliauti Vilniuje – smagu, saugu ir patogu: trumpesnės kelionės, mažiau neigiamo poveikio aplinkai, daugiau erdvių miestiečiams.
Tikslas

Viskas tam, kad nepriklausomai nuo pasirinktos transporto priemonės judėtume greičiau ir sklandžiau.

Paskatinti ir sudaryti sąlygas vilniečiams rinktis alternatyvas automobiliui, o tiems, kurie judės juo, pasiūlyti važiuoti sąmoningiau – pavėžėti kolegas, jungtis į bendrus ekipažus su šeimos nariais, nevažiuoti kilometro, kurį galima numinti dviračiu ar nueiti, kombinuoti keliones, pavyzdžiui, palikus automobilį „Statyk ir važiuok“ aikštelėje ir persėdus į viešąjį transportą.

Vilnius, kaip ir kiti pažangūs pasaulio ir Europos miestai, pirmiausia atsigręžia į žmogų – miestietį, kuriam judėti turi būti patogu įvairiai – viešuoju transportu, pėsčiomis, automobiliu, dviračiu ir kitaip.
Sąlyga

Kurdami sklandesnį ir darnesnį judumą, priimame ne pavienius, o kompleksinius sprendimus. Miestas judės įgyvendindamas pokyčius ir atsižvelgdamas į visus. Kad Vilniaus susisiekimo žemėlapyje vyrautų pasidalijimas, įvairovė ir patogumas.

Taikomos priemonės neatims patogumo iš vienų eismo dalyvių ar vienos transporto priemonės. Judėsime taip, kad atsirastų sąžiningas pasiskirstymas ir natūralus noras išbandyti darnesnį judumą, keisti įpročius, jei iki šiol judėjote tik automobiliu.

Taikomos priemonės neatims patogumo iš vienų eismo dalyvių ar vienos transporto priemonės. Judėsime taip, kad atsirastų sąžiningas pasiskirstymas ir natūralus noras išbandyti darnesnį judumą, keisti įpročius, jei iki šiol judėjote tik automobiliu.

Kas Vilniuje iki 2030 m. bus geriau?

Keliauti viešuoju transportu tampa saugu, švaru, greita ir ekologiška.
Sostinėje tęsiamas rekordinis viešojo transporto atnaujinimas. Vilniuje šiuo metu yra 282 nauji autobusai ir 41 naujas troleibusas, kurių amžius siekia vos 1 – 3 metus. Nuo 2019 m. važiuoja ir 5 elektriniai autobusai. Planuojama, kad per 2020 m. į Vilnių atvyks 50 naujų autobusų, o 2021 m. viešojo transporto parką papildys ir 15 naujų troleibusų. Iki 2023 m. visas miesto autobusų ir troleibusų parkas bus ne senesnis kaip 10 metų.
Aplinka – patogesnė ir malonesnė vaikštantiems.
Per 2019 m. Vilniuje atnaujinta virš 30 kilometrų šaligatvių, kurie pritaikyti ir specialius poreikius turintiems žmonėms. Artimiausias planas – dar 34 km šaligatvių atnaujinimas ir įrengimas. Vilnius daug dėmesio skiria žaliųjų erdvių išsaugojimui ir naujų kūrimui. Per pastaruosius ketverius metus mieste bus pasodinta daugiau kaip 6000 naujų želdinių, atsirado 1000 naujų medžių sodinukų ir 3,6 tūkst. krūmų.
Eismas miesto keliuose tampa vis efektyvesnis ir saugesnis.
Mieste siekiama užtikrinti visų eismo dalyvių saugumą, o ypatingas dėmesys skiriamas pėstiesiems ir dviratininkams. Vilniuje per pastaruosius trejus metus buvo įrengta 170 iškiliųjų perėjų, numatyta įrengti dar 50. Pradėtas diegti kryptinis perėjų apšvietimas, kuris jau įrengtas 158 perėjose. Dar 100 perėjų numatyta įrengti šiemet. Įrengta virš 180 greičio kalnelių.
Judėti dviračiu, paspirtuku, riedučiais, riedlentėmis nebėra jokių problemų.
Vilniuje nutiesta ir atnaujinta daugiau kaip 50 km dviračių takų, o bendras dviračių takų tinklas išaugo beveik iki 100 km. Iki 2023 m. planuojama suformuoti vientisą, nenutrūkstantį pagrindinių dviračių takų tinklą, leisiantį pasiekti bet kurį miesto rajoną. Mieste yra daugiau kaip 2000 dviračių stovų, jų daugės.
Daugėja norinčių dalintis.
Šeimos nariai ir kolegos jungiasi į bendrus ekipažus, važiuoja keturiese vienu automobiliu, veža ne tik savo, tačiau ir bičiulių vaikus. Vilniuje sparčiai formuojasi transporto dalijimosi kultūra, o tai atsispindi privataus verslo įsitraukimą į miesto judėjimą. Vilniuje veikia šios dalijimosi platformos: bent 2 automobilių, 3 elektrinių paspirtukų ir 1 dviračių.
Saugomos ir mėgstamos viešosios erdvės tampa ramesnės.
Pertvarkytos Islandijos, Rūdninkų, Naugarduko, I. Šimulionio gatvės. Pastaroji tapo ramaus eismo zona – įvestas greičio ribojimas iki 30 km/val. Tai greitis, užtikrinantis maksimalų saugumą ir miesto siekį ramaus eismo gatves geriau pritaikyti judėjimui dviračiu ir saugiam jų kirtimui pėsčiomis. Mažas transporto greitis lemia ir geresnį matomumą bei trumpą stabdymo kelią, todėl gatvė tampa vis saugesnė pėstiesiems. Mažesnis greitis mažina ir triukšmo lygį.
Senamiestis – miestiečių erdvė, o ne pravažiuojama miesto dalis.
Nuo 2020 m. liepos mėn. Senamiestyje įvedamas kilpinis eismo organizavimas, kuris pakeis centrinės miesto dalies veidą. Dabar Senamiestyje mažiau triukšmo, daugiau veiksmo, gyvybės, grožio ir saugumo.
Elektromobiliu ar kitu bevarikliu transportu naudotis vis labiau apsimoka.
Vilnius vis patrauklesnis elektromobilių vairuotojams – veikia kelios dešimtys elektromobilių įkrovimų stotelių, jų daugės. Elektromobilių vairuotojai visame mieste gali nemokamai statyti automobilius.
1
2
3
4
5
6
7
8
DJMP santrauka
94 puslapiai
DJMP apibendrinimas
12 puslapių