- Pagrindinis
- Naujienos
- Viešasis transportas
- Vilniaus miesto savivaldybės tarybai pristatytas siūlymas keisti sostinės viešojo transporto bilietų kainas
Vilniaus miesto savivaldybės tarybai pristatytas siūlymas keisti sostinės viešojo transporto bilietų kainas
Vilniaus miesto savivaldybės taryba po pateikimo pritarė siūlymui keisti miesto viešojo transporto bilietų kainas. Tolimesni kainodaros svarstymai vyks komitetuose ir kitame Tarybos posėdyje, kuris vyks kovo mėnesį. Tarybai priėmus galutinį sprendimą, atnaujintos bilietų kainos įsigaliotų nuo šių metų liepos 1 d.
Viešojo transporto bilietų kainos sostinėje nebuvo keistos nuo 2013 metų, nors infliacija Lietuvoje nuo to laiko augo 51 proc., degalų kainos – apie 24 proc., vairuotojų atlyginimai augo beveik 2,4 karto: 2013 m. vairuotojų atlyginimas siekė 997 Eur (ant popieriaus), 2024 m. 2401 Eur (ant popieriaus), o VDU sostinės regione – apie 1,7 karto.
Per pastarąjį dešimtmetį įgyvendintos reikšmingos investicijos modernizuojant viešojo transporto infrastruktūrą ir keičiant senas transporto priemones naujomis: viešojo transporto sistemoje jau kursuoja 460 naujų transporto priemonių, įvestos el. bilieto, bekontakčio atsiskaitymo sistemos, el. tvarkaraščiai, padidintas A juostų kilometražas ir kiti sistemos patobulinimai. Pernai į sostinės gatves išvažiavo 55 nauji troleibusai, o šių metų pirmąjį ketvirtį išriedės dar 36 autonominiai troleibusai. Taip pat planuojama įsigyti 73 triašius troleibusus. Keleivių patogumui atnaujinamas ne tik transporto parkas, bet ir sudaryti patogesni bei dažnesni maršrutai, sutrumpėjo keleivių laukimo laikas.
„Įgyvendinant investicijas į viešojo transporto sistemą, vis daugiau lėšų skiriama iš Vilniaus miesto savivaldybės biudžeto. Jei bilietų kainos nebus keičiamos, prognozuojama, kad savivaldybės dotacijos viešajam transportui iki 2027 metų sudarys net 83 proc. visų išlaidų, t. y. 206 mln. eurų. Palyginimui, 2024 metais šios dotacijos siekė 71 proc., t. y. 84 mln. eurų. Jei bilietų kainos liks nepakitusios, papildomos lėšos viešajam transportui turės būti skiriamos sumažinant finansavimą kitoms sritims – švietimui, socialinei apsaugai, gydymo įstaigoms ir kitiems svarbiems projektams“, – sako Vilniaus miesto administracijos direktorius Adomas Bužinskas.
„Šiandien automobilis išlieka populiariausia transporto priemone Vilniuje – juo atliekama apie pusė visų kelionių. Viešasis transportas vienu metu gali pervežti daug daugiau žmonių nei lengvieji automobiliai, kurie gatvėse sukelia spūstis. Kelionės viešuoju transportu tampa vis populiaresnės ir greitesnės, todėl būtina toliau gerinti viešojo transporto paslaugų kokybę, prieinamumą ir efektyvumą“, – teigia JUDU direktorė Loreta Levulytė-Staškevičienė.
Kaip siūloma keisti bilietų kainas?
Siūloma nauja bilietų kainodara yra paremta ilgalaikių bilietų įsigijimo skatinimu. Didesnis kainos augimas planuojamas vienkartiniams bilietams, o ilgalaikių bilietų kaina augtų mažiau nei infliacijos lygis nuo 2013 m.
Pagal siūlomą naują sostinės viešojo transporto kainodarą, 30 minučių trukmės bilietas kainuotų 1,25 euro, 60 minučių – 1,75 euro, 1 dienos – 7,5 euro, 3 dienų – 13,5 eurų, 1 mėnesio – 45 eurus, 3 mėnesių – 125 eurus, 12 mėnesių – 480 eurų.
Kaip ir iki šiol, būtų taikomos nuolaidos ir kompensacijos vaikams iki 7 metų, pradinukams, senjorams, karo pabėgėliams, žmonėms su negalia, moksleiviams ir studentams. Siūloma suvienodinti Vilniaus miesto savivaldybės taikomą specialią metinio bilieto kainą taikomą pradinių klasių mokiniams ir senjorams virš 80 metų iki 10 eurų.
Šiuo metu vienkartinis kelionės bilietas Vilniuje kainuoja nuo 0,65 iki 0,90 euro, o 30 dienų bilietas – 29 eurus. Palyginimui, kitų Lietuvos miestų – Kauno, Klaipėdos, Šiaulių – vienkartinių bilietų kainos svyruoja nuo 0,70 iki 1,30 euro, mėnesiniai bilietai kainuoja nuo 28 iki 104 eurų. Tuo metu kituose Europos miestuose vienkartiniai bilietai yra gerokai brangesni: Rygoje bilieto kaina yra 1,50 euro, Helsinkyje – nuo 2,95 iki 4,50 euro, o mėnesiniai bilietai šiuose Europos miestuose kainuoja atitinkamai 30 ir 72–118 eurų.
Preliminariais skaičiavimais, dėl kainos pokyčio miestui papildomai bus surinkta apie 20 mln. eurų per metus. Lėšos, gautos už bilietų pardavimus, dalinai padengs planuojamas investicijas, skirtas gerinti viešojo transporto kokybę, kita (didesnė) investicijų dalis bus dotuojama iš Vilniaus miesto biudžeto. Iki 2030 m. planuojama viešojo transporto sistemą papildyti 7 naujais maršrutais, pakoreguoti 46 esamų maršrutų trasas ir 36 proc. padidinti viešojo transporto priemonių skaičių. Taip pat planuojama dažninti 44 maršrutų kursavimą, kad stotelėse reikėtų laukti trumpiau. Iki 2030 m. viešojo transporto maršrutuose kursuos 824 naujos transporto priemonės, kurios bus mažiau taršios ir patogesnės keleiviams.
Siūlomos ir naujos viešojo transporto bilietų rūšys
Atsižvelgiant į keleivių poreikius, siūlomos naujos bilietų rūšys: šeimos, grupiniai, didelių grupių bilietai ir bilietas dviem kelionėms. Šie bilietai palengvintų keliavimą viešuoju transportu šeimoms su vaikais, grupėms ar planuojantiems keliones į renginius. Tokia kainodara įneš daugiau lankstumo ir sukurs papildomų alternatyvų miestiečiams ir svečiams pasirinkti jų individualius poreikius labiausiai atitinkančius bilietus. Pritarus Vilniaus miesto savivaldybės tarybai, šie bilietai taip pat būtų įvesti nuo liepos 1 d.
Apie JUDU
JUDU yra atsakinga už viešojo transporto paslaugų organizavimą, automobilių stovėjimo infrastruktūrą ir darnių keliavimo būdų skatinimą Vilniaus mieste. Įmonė taip pat užtikrina sklandų miesto eismo organizavimą ir kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia inovatyvius sprendimus, leidžiančius miestiečiams kelionių planavimui rinktis įvairius būdus.