- Pagrindinis
- Naujienos
- Viešasis transportas
- Silvestras Dikčius: mieste galima gyventi be streso, jei tik išdrįsti eiti pėsčiomis
Silvestras Dikčius: mieste galima gyventi be streso, jei tik išdrįsti eiti pėsčiomis
Ar galima gyventi mieste be automobilio ir vis tiek jaustis laisvai? Klimatologas, laidų vedėjas, kasdienio tvarumo edukatorius Silvestras Dikčius sako – taip. Jam kasdienis judėjimas po miestą tapo ne tik būtinybe, bet ir gyvenimo filosofija.
Silvestras pasakoja, kad labiausiai vertina ėjimą ir viešąjį transportą, o automobilį renkasi tik išimtiniais atvejais. „Jei pieščiau savo prioritetų piramidę, jos pagrindą sudarytų ėjimas, tada – viešasis transportas, o po to jau visi kiti būdai. Ėjimas man – tai ir sportas, ir miesto tyrinėjimas, ir atsipalaidavimas“, – sako jis.
Pasak S. Dikčiaus, viešasis transportas natūraliai skatina judėti pėsčiomis, todėl tampa ne tik tvarus, bet ir sveikas pasirinkimas. Jei autobuso tenka palaukti, jis renkasi paeiti vieną stotelę toliau – tai esą ir mini treniruotė, ir būdas pažinti miestą kitu kampu. „Kartais į autobusą reikia net pabėgėti – gaunasi cardio be jokio sporto klubo“, – juokiasi jis.
Automobilį Silvestras vadina „įtemptų laikotarpių palydovu“. Kai darbų mažiau, sako, jo net nesinori – tuomet mieste galima puikiai verstis be mašinos. „Kai planuoju laiką iš anksto, judėjimas netampa stresu, o miestas – ne kliūtimi, o erdve gyventi“, – dalijasi jis.
Viešasis transportas gali tapti pirmu pasirinkimu
Pašnekovo nuomone, viešasis transportas turi potencialo tapti pirmu pasirinkimu visiems: „Vien paskatų neužteks – norint keisti įpročius, reikia nuoseklumo ir drąsos. Viešasis turi būti greitas, patogus ir patikimas. Tik tada jis taps natūraliu pasirinkimu“, – sako Dikčius.
Šią mintį papildo JUDU Viešojo transporto organizavimo vadovas Arnas Misiūnas, pabrėždamas, kad Vilnius juda teisinga kryptimi: „Vykdome projektą, kurio tikslas – iš esmės atnaujinti viešojo transporto sistemą, pasiūlant dažnesnį kursavimą esamais, atnaujintais ir naujais maršrutais, naudojant netaršias, modernias transporto priemones“, – sako A. Misiūnas.
Miestas, kuris plėstųsi link žmonių
Kalbėdamas apie ateities miestą, Silvestras sako norintis daugiau policentriškumo. Policentriškumas – tai miesto ar regiono raidos principas, kai vietoje vieno dominuojančio centro formuojasi keli tarpusavyje susiję centrai, kurie pasiskirsto funkcijomis ir stiprina tolygesnę teritorinę plėtrą. Silvestro įsitikinimu, miestas turėtų plėstis link žmonių, o ne tempti visus į centrą: „Kad kiekvienas rajonas turėtų savo centrą, savo gyvenimą. Tuomet tūkstančiams žmonių nereikėtų kasdien važiuoti tokių ilgų atstumų – mažėtų spūstys, o gyvenimas taptų ramesnis“, – teigia jis.
Tokia vizija sutampa ir su kryptimi, kuria juda Vilnius. Šiuo metu vykdomas didžiausias viešojo transporto paslaugų konkursas sostinės istorijoje. Jo tikslas – užtikrinti, kad patogus ir reguliarus viešasis transportas būtų prieinamas ne tik miesto centre, bet ir toliau nuo jo gyvenantiems vilniečiams.
Jei procesas vyks sklandžiai, tikimasi, kad keleiviai kokybinius pokyčius pajus jau 2027 metais. Įgyvendinus konkursą, viešasis transportas toliau nuo centro esančiose ir rečiau apgyvendintose teritorijose kursuos kas 15 minučių – taip miestas taps patogesnis ir labiau pasiekiamas visiems.
Apie JUDU
JUDU atsakinga už viešojo transporto, automobilio stovėjimo paslaugų ir Vilniaus eismo organizavimą. Vilniuje kasmet atliekama apie 735 milijonų kelionių, iš jų 209,5 mln. kelionių viešuoju transportu. Įmonė taip pat kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia inovatyvius sprendimus, leidžiančius miestiečiams kelionių planavimui rinktis įvairius būdus.