- Pagrindinis
- Naujienos
- Viešasis transportas
- Galerija: sostinės viešojo transporto pradžia ir pažanga
Galerija: sostinės viešojo transporto pradžia ir pažanga
Sostinės judumo agentūra SĮ „Susisiekimo paslaugos“, vilniečiams kasdien atpažįstama iš ženklo JUDU, prieš daugiau nei 26-erius metus buvo įkurta siekiant sukurti vieningą viešojo transporto organizavimo sistemą. 1998 metais sostinėje veiklą vykdė daugiau negu 500 nekontroliuojamų mikroautobusų ir dvi susisiekimą mieste užtikrinančios įmonės – „Vilniaus troleibusai“ (VT) ir „Vilniaus autobusų parkas“ (VAP). Tuo metu Vilniuje viešojo transporto organizavimas buvo fragmentuotas ir neefektyvus, paslaugų kokybė nepakankama, trūko vieningos bilietų sistemos, o viešojo transporto infrastruktūra neatitiko šiuolaikinių poreikių. Šiuo metu JUDU – moderni miesto judumo agentūra, kuri rūpinasi Vilniaus judumu: ir viešojo transporto organizavimu bei kontrole, ir eismo organizavimu bei kontrole, ir rinkliavos bei automobilių stovėjimo sostinėje organizavimu.
Viešojo transporto organizavimo problemos prieš keletą dešimtmečių paskatino inicijuoti studiją, kurią vykdė tarptautiniai ekspertai, tarp jų ir Per Gellert iš Danijos viešojo transporto agentūros „Trafikselskabet Movia“. P. Gellert tuo metu turėjo sukaupęs didžiulę miesto susisiekimo organizavimo patirtį, kaip Kopenhaga 7-ajame dešimtmetyje transformavo savo sistemą – centralizavo planavimą, įdiegė bendrą bilietų sistemą ir konkursų būdu įtraukė privačius vežėjus, ir buvo vienas ekspertų rengęs studiją Vilniuje. Remiantis ekspertų patirtimi, buvo pasiūlyta kurti savivaldybės kontroliuojamą, tačiau nepriklausomą organizaciją, kuri koordinuotų viešąjį transportą. Taip gimė Vilniaus judumo agentūros idėja – SĮ „Susisiekimo paslaugos”.
Europos judumo planavimo veiklai didelę įtaką turėjo 2012 m. Europos Sąjungos pristatyti reikalavimai darnaus judumo planams, kurie skatino miestus integruoti įvairius transporto būdus ir užtikrinti tvarumą. 2018 m. Vilnius patvirtino savo darnaus judumo planą, kuris tapo strateginiu dokumentu, formuojančiu miesto mobilumo ateitį, orientuotą į patogumą, saugumą ir aplinkosaugą.
2020 m. „Susisiekimo paslaugos“ tapo pagrindine šio plano įgyvendinimo iniciatore. Tais pačiais metais vilniečiams ir miesto svečiams pristatytas naujas prekės ženklas JUDU, kuris kvietė po miestą keliauti paprastai – vienas vardas sujungė visas kelionės rūšis – viešąjį transportą, dviračius, pėsčiųjų infrastruktūrą, automobilių stovėjimo vietas ir eismo organizavimą.
Unikalūs JUDU veiklos bruožai
JUDU išsiskiria savo požiūriu į viešojo transporto organizavimą. Agentūra ne tik planuoja viešojo transporto maršrutus, tvarkaraščius, konkursuoja vežėjus, bet ir formuoja viešojo transporto kokybės standartus, taip pat kelia ir kokybės reikalavimus vežėjams, stebi jų vykdymą bei kontroliuoja paslaugų kokybę. Šis veiklos modelis užtikrina efektyvias, kokybiškas ir patikimas paslaugas vilniečiams ir miesto svečiams. JUDU taip pat inicijuoja ir A juostų plėtrą sostinėje, būtent tose atkarpose, kur greitas viešojo transporto pravažiavimas yra kritinis užtikrinti sklandžias keliones mieste.
Be viešojo transporto, JUDU administruoja automobilių stovėjimą aikštelėse ir miesto rinkliavos zonose, vysto modernią pėsčiųjų ir dviratininkų infrastruktūrą bei diegia pažangius eismo valdymo sprendimus.
Kelionės įpročių pokyčiai Vilniuje ir tikslai iki 2030 m.
Vilniaus gyventojai vis dažniau renkasi alternatyvias transporto priemones. Miestas siekia, kad iki 2030 m. didžioji dalis kelionių būtų darnios – be automobilio. Gyventojų keliavimo mieste pokyčius skatina ir gerėjant viešojo transporto kokybė bei kelionių galimybės, mieste atyviai vystoma dviračių infrastruktūra ir kuriama patogi aplinka pėstiesiems.
Vilniaus pažanga viešojo transporto organizavimo srityje didžiulė. Vilniečiai ir miesto svečiai keliauja 106 maršrutais, 6 iš jų greitieji, užtikrinantys spartesnes keliones. Mieste kursuoja apie 620 autobusų ir troleibusų, planuojama, kad iki 2027 m. 70 % viešojo transporto taps elektrinis.
Tvarumo sprendimai pastebimi ir dviračių mėgėjams: Vilniuje įrengta daugiau nei 160 km dviračių takų tinklas, kuris užtikrina patogų ir saugų judėjimą. Dviratininkams sukurta ir infrastruktūra, 2024 metais atidarytos naujos kartos dviračių saugyklos. Sostinėje sparčiai auga ir mikrojudumo transporto dalijimosi paslaugos – šiuo metu yra apie 5000 mikrojudumo transporto priemonių, taip pat galima pasinaudoti ir 1500 automobilių, kuriuos nuomoja dalijimosi paslaugų teikėjai. Vilniuje diegiamos ir testuojamos inovacijos, testuotas autonominis autobusas, įvestas bekontaktis atsiskaitymas viešajame transporte, keliavimas tampa vis patogesnis. Kokybiška pėsčiųjų infrastruktūra išplėtota iki 1300 km, tad pėsčiomis keliauti Vilniuje – vis paprasčiau ir patogiau.
Vilnius, perėmęs geriausias tarptautines praktikas, formuoja naujos kartos judumo kultūrą. Per 26 metus JUDU pasiekė reikšmingų rezultatų – nuo pagerintos viešojo transporto paslaugų kokybės iki sparčiai augančių darnių (be automobilio) kelionių skaičiaus.
Nuotraukos iš JUDU archyvų
Per dvidešimt metų įvykusius pokyčius iliustruoja viešojo transporto nuotraukų galerija, kurioje matyti įvairiausių markių ir spalvų autobusai. Taip pat galerijoje galima išvysti iki šiol važiuojantį Škoda 14TR troleibusą, kuris kitąmet liks tik nuotraukų archyvuose, nes senuosius troleibusus pakeis naujieji, jau šiemet pradėję kursuoti troleibusai.
Tai simbolinė nuotrauka, kurioje matyti, kaip senasis Škoda 14TR troleibuso modelis nuvažiuoja, o naujasis „Škoda“ troleibuso modelis atvyksta.
DAF MB200 autobuso modelis
Karosa B732 autobuso modelis
MAN NL202 autobuso modelis
Mercedes Benz 0305 autobuso modelis
Mercedes Benz 0405 autobuso modelis
Scania BR116 autobuso modelis
Apie JUDU
JUDU atsakinga už viešojo transporto paslaugų organizavimą, automobilių stovėjimo infrastruktūrą mieste ir darnių keliavimo būdų skatinimą. Viešojo transporto paslaugomis 2023-aisiais kasdien naudojosi daugiau kaip 193,5 tūkst. keleivių, kurie keliones troleibusu ar autobusu įvertino 8,65 balais iš 10, tai – aukščiausias įvertinimas nuo 2015-ųjų. Įmonė taip pat užtikrina sklandų miesto eismo organizavimą ir kartu su Vilniaus miesto savivaldybe diegia inovatyvius sprendimus, kuriančius vaikštomą miestą Vilnių.